Jesteś tutaj: Olejesamochodowe.com.pl » Poradniki » Łączniki stabilizatora

Łączniki stabilizatora

Łączniki stabilizatora - jak zadbać o bezpieczeństwo i komfort jazdy

Łączniki stabilizatora kosztują niewiele, ale za ich wymianę w serwisie zapłacimy sporo. Dlatego warto przeprowadzić ją we własnym zakresie. Nie trzeba do tego celu specjalistycznej wiedzy i narzędzi ..
Wystarczy podstawowy zestaw kluczy, podnośnik samochodowy, odrdzewiacz, papier ścierny lub szczotka druciana.

Wymiana łącznika stabilizatora  polega na podniesieniu samochodu, zdemontowaniu koła i odkręceniu łącznika od wahacza lub amortyzatora oraz od drążka stabilizatora.Łączniki zaleca się wymieniać parami .
W naszym poradniku pokażemy krok po kroku jak to zrobić samemu .

Na początek kilka słów wprowadzenia i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

 

Jak zbudowany jest łącznik drążka stabilizatora?

Drążek stabilizatora  połączony jest z wahaczami zawieszenia lub  amortyzatorami, za pomocą łączników. Łączniki na swoich końcach  zawierają przeguby kulowe i gumowe elementy tłumiące drgania. Łączniki są zatem jedynymi elementami przenoszącymi siły powstające podczas pokonywania zakrętów, z jednej strony samochodu na drugą.

Polecamy Państwu solidne, POLSKIEJ marki JGR , łączniki drążków stabilizatora, które wykonane są z metalu. Takżę głowica naszych łączników wykonana jest z metalu co świetnie się sprawdza na polskich drogach. Łączniki metalowe są wytrzymalsze i bardziej odporne na wybijanie. Część producentów łączników proponuje miseczki tworzywowe, co nieco obniża ich cenę, ale ma też wpływ na wytrzymałość.

Łączniki JGR są zgrzewane a nie spawane co podwyższa ich wytrzymałość, a ich powierzchnia jest kadmowana. Posiadają sworznie na klucz płaski co ułatwia skontrowanie podczas odkręcania. Gumy są doskonale dopasowane i zabezpieczone kółkiem sprężynowym co chroni łelementy smarowae przed zabrudzeniami.

Zobacz film jak produkowany jest łącznik stabilizatora JGR: 

 

 

  

Jak rozpoznać uszkodzenie łączników ?

Awarię łącznika stabilizatora rozpoznajemy po uszkodzonej gumie na końcach łącznika oraz po odgłosach dobiegających z zawieszenia. Dodatkowo odczujemy pogorszenie jakości prowadzenia samochodu. Najprościej skontrolować stan łączników stawiając auto na kanale. Luzy na przegubach kulistych, popękane gumy czy rdza kwalifikują łączniki do wymiany .  


Jak dobrać zamówić łączniki?

Łączniki stabilizatora są różne w różnych modelach samochodów, dlatego też najelpiej skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta gdzie Nasz fachowiec dobierze odpowiednie produkty do samochodu.

 

Zobacz jak wyglądają łaczniki JGR po kilku-kilkunastu miesięcy eksploatacji:




Wymiana łączników:

Pierwszą czynnością  podczas wymiany  jest uniesienie auta do góry przy pomocy lewarka. Następnie odkręcamy i zdejmujemy koła i lokalizujemy łącznik stabilizatora (zazwyczaj  cienki pręt zakończony po obu stronach gumowo-metalowymi przegubami). Po odkręceniu koła oceniamy, jak  musimy podnieść auto, by wysunięcie łącznika było możliwe. Śruby warto spryskać  preparatem wielofunkcyjnym typu WD-40 lub innym penetratorem w celu ich nasmarowania i odrdzewienia.
Po kilku chwilach  możemy przystąpić do odkręcania nakrętek i wyjęcia łącznika stabilizatora,
Następnie czyścimy powierzchnię stykającą się z łącznikiem za pomocą papieru ściernego lub szczotki drucianej. Zakładamy nowy łącznik stabilizatora, skręcamy nakrętki momentem 25-35 Nm aby nie zerwać gwintów. Warto wcześniej delikatnie je przesmarować. Podczas tej czynności należy zwrócić szczególną uwagę na to, by nie uszkodzić gumowych osłon. Zakładamy koło i opuszczamy samochód.


Następnie możemy przystąpić do wymiany łącznika po drugiej stronie pojazdu .  Wszystkie czynności wykonujemy analogicznie jak w przypadku pierwszego łącznika .

Przed wyjechaniem na drogę warto jeszcze raz sprawdzić poprawność montażu.  

Nowe łączniki powinny zapewnić pewne, bezpieczne i komfortowe prowadzenie na 60-80 tys km .

 

NUTA K2 Płyn do szyb 700ml NUTA K2 Płyn do szyb 700ml Dodatek uszlachetniający do diesla  500ml Dodatek uszlachetniający do diesla 500ml Dodatek uszlachetniający do benzyny 150ml Dodatek uszlachetniający do benzyny 150ml
literal