Jesteś tutaj: OlejeSamochodowe.com.pl » Dział pomocy »
Ceramizery - co to i jak to działa?

Ceramizery - co to i jak to działa?

JAK DZIAŁAJĄ CERAMIZERY ??

 


Ceramizacja to nowa technologia, która pozwala zregenerować silniki, skrzynie biegów, mosty i inne urządzenia w których występuje tarcie metalu o metal. Warstwa ceramiczna powstaje dzięki połączeniu i dyfuzji cząsteczek ceramizera® z cząsteczkami metalu przemieszczającymi się w oleju.

Dosyć niezwykłym wydaje się brak konieczności demontażu urządzenia.
Proces regeneracji oraz tworzenia warstwy ceramicznej odbywa się automatycznie, już po 200 km od momentu dodania preparatu do oleju można zauważyć korzyści.

Regeneracja przy użyciu ceramizera® polega na przywróceniu nominalnych rozmiarów i właściwej geometrii współpracujących powierzchni w mechanizmach, w których występuje tarcie, poprzez narostowe tworzenie warstwy ceramiczno-metalowej o unikalnych właściwościach.

Regeneracja przeprowadzana jest bez demontażu urządzeń, w trakcie ich normalnej eksploatacji, wystarczy dodać preparat do oleju (w silniku, skrzyni biegów, układzie wspomagania kierownicy) lub do paliwa (w przypadku uszlachetniacza paliw). Procesy termodynamiczne zachodzące na powierzchniach trących się, powodują narastanie warstwy ceramiczno-metalowej we wszystkich miejscach a szczególnie w miejscach zużytych (wytartych).

Narastanie stopniowo stabilizuje się wraz ze zmniejszaniem się współczynnika tarcia co prowadzi do samoczynnej optymalizacji szczelin trących się detali i po osiągnięciu wartości nominalnych, zatrzymuje się odbudowując powierzchnie w sposób prawie idealny. Oznacza to, że w miejscach bardziej zużytych (wytartych) i tam gdzie były rysy, odbuduje się grubsza warstwa niż w miejscach mniej wytartych, co w rezultacie prowadzi do odbudowy pożądanej geometrii trących się detali. W celu zwiększenia tarcia przez pierwsze 200 km jazdy z preparatem nie należy przekraczać 2700 obr/min. Proces budowy warstwy ceramicznej trwa 1,5 tys. km lub 25 motogodzin.

Cząsteczki ceramizera® charakteryzują się wysokim stopniem połączenia z metalem, przenoszą cząsteczki metalu (selektywne przenoszenie) w zużyte miejsca, gdzie występuje podwyższona temperatura spowodowana tarciem i tam dyfundują. W tych miejscach połączone cząsteczki metalu i ceramizera® (dyfundując), odbudowują powierzchnie tworząc warstwę ceramiczno-metalową. W rezultacie dyfuzji ceramizera® z metalową powierzchnią, polepsza się struktura siatki krystalicznej metalu, tym samym utwardza i wypełnia się warstwa wierzchnia (powstaje trwała nierozerwalna ceramiczno-metalowa warstwa ochronna). Proces powstawania warstwy nazywany jest ceramizacją. Warstwa ta wypełnia, pokrywa i wyrównuje mikrodefekty i deformacje powierzchni poddawanych tarciu.

Ceramizer® wykorzystuje zjawiska:

 
  • Ceramizacji powierzchni metalowych która polega na wytworzeniu warstwy ceramiczno-metalowej na metalowych powierzchniach tarcia, w częściach maszyn i urządzeń, w czasie ich normalnej eksploatacji.
    Poprzez narostowe tworzenie warstwy ceramiczno-metalowej ceramizer® regeneruje i odbudowuje trące się metalowe powierzchnie, integrując trwale z metalem na poziomie molekularnym. Wytworzona warstwa ceramiczno-metalowa jest twarda, trwała, posiada niski współczynnik tarcia, znakomicie odprowadza ciepło i jest odporna na wysokie temperatury i obciążenia mechaniczne. Warstwa ta wypełnia, pokrywa i wyrównuje mikrodefekty i deformacje powierzchni trących się detali.

     

Na skutek wysokiej lokalnej temperatury (ponad 900 oC), powstającej w miejscach lokalnego tarcia, następuje "topnienie" ceramizera®. "Stopione" cząsteczki ceramizera®, charakteryzują się wysokim stopniem adhezji (łączenia) z metalem, przenoszą cząsteczki metalu zawarte w oleju lub smarze w zużyte miejsca (selektywne przenoszenie), gdzie występuje podwyższona temperatura, spowodowana tarciem i tam dyfundują. W tych miejscach połączone cząsteczki metalu i ceramizera® (dyfundując), odbudowują powierzchnie, tworząc warstwę ceramiczno-metalową. W rezultacie dyfuzji ceramizera® z metalową powierzchnią, polepsza się struktura siatki krystalicznej metalu i tym samym utwardza i wypełnia się warstwa wierzchnia (powstaje trwała nierozerwalna ceramiczno-metalowa warstwa ochronna).

Zachodzące procesy termodynamiczne na powierzchniach trących się, powodują narastanie warstwy ceramiczno-metalowej we wszystkich miejscach a szczególnie w miejscach zużytych (wytartych). Narastanie stopniowo stabilizuje się wraz ze zmniejszaniem się współczynnika tarcia co prowadzi do samoczynnej optymalizacji szczelin trących się detali. Po osiągnięciu wartości nominalnych, narastanie warstwy zatrzymuje się, odbudowując powierzchnie w sposób prawie idealny. Oznacza to, że w miejscach bardziej zużytych (wytartych) i tam gdzie były rysy, odbuduje się grubsza warstwa niż w miejscach mniej wytartych, co w rezultacie prowadzi do odbudowy pożądanej geometrii trących się detali.
Trwały efekt ceramizacji w silnikach spalinowych utrzymuje się po kolejnych wymianach oleju przynajmniej do 70 000 km przebiegu, a w przypadku skrzyń biegów do 100 000 km przebiegu.

  • Tzw. magnetyzacji oleju - dzięki technologi GP, cząsteczki oleju przylegają ściśle do powierzchni metali, tym samym polepszają smarowanie i odprowadzanie ciepła z ich powierzchni.
    Proces magnetyzacji oleju utrzymuje się do kolejnej wymiany oleju, ponieważ wraz z wymianą pozbywamy się namagnetyzowanych cząsteczek oleju.
  • Selektywnego przenoszenia - swobodne molekuły metalu zawarte w oleju lub smarze są przenoszone w węzły tarcia i uzupełniają siatkę krystaliczną odbudowywanej powierzchni metalu. Proces ten w teoretycznych warunkach (bez wymiany oleju) prowadzi do bezzużyciowości trących się powierzchni detali. Zakładając, że nie musimy zmieniać oleju to w wyniku procesu selektywnego przenoszenia mielibyśmy do czynienia ze 100% bezzużyciowością trących się powierzchni.
    Niestety olej ulega zużyciu, więc musimy go okresowo wymieniać tym samym pozbywamy się resztek cząsteczek ceramizera® i proces selektywnego przenoszenia zanika.
    Ponadto technologia ceramizacji wykorzystuje zjawisko plateryzacji.
  • Ceramizery® nie zawierają teflonu, ołowiu, molibdenu, nie zapychają filtrów oleju ani kanałów olejowych, ponieważ cząsteczki ceramizera® są mniejsze od porów filtra. Cząsteczki ceramizera® są wielkości do 2 mikronów a szczeliny filtra oleju silnikowego są wielkości ponad 5 mikrometrów. Ponadto warstwa ceramiczno metalowa powstaje tylko w miejscach tarcia metalu o metal, więc wykluczone jest powstawanie warstwy w kanałach olejowych czy filtrach oleju. Ceramizer® nie jest zagęszczaczem oleju, ani tzw. "motodoktorem", jedna dawka ceramizera® to 4 ml. Produkt nie likwiduje "brania oleju" poprzez uszczelniacze zaworowe, gdyż w przeciwieństwie do pary tłok cylinder nie występuje tarcie matalu o metal.

    Gwarantujemy
    skuteczność i trwałość wytworzonej warstwy ceramiczno-metalowej przynajmniej do 70 000 km przebiegu lub do 6000 mth. Po tym przebiegu zaleca się ponownie zastosować ceramizer®. 
  •  

Test 300 km bez oleju Polonezem (format video )

 

Test 562 km km bez oleju Hondą Civic (format video )

Ceramizery® to innowacyjne preparaty do naprawy, regeneracji i zabezpieczania powierzchni tarcia podzespołów:

1. Silników spalinowych

2. Skrzyń biegów
3. Przekładni głównych (tylnych mostów)
4. Reduktorów
5. Układów przeniesienia napędu, przegubów homokinetycznych, kół zębatych, łańcuchów
6. Układów wspomagania kierownicy
7. Układów hydraulicznych
8. Łożysk tocznych i ślizgowych
9. Sprężarek
10. Układów zasilania paliwem



     Możliwości zastosowania ceramizerów® są bardzo szerokie, oto niektóre z nich:

 
Większość posiadaczy samochodów żywi szczególny stosunek do swoich pojazdów, oczekując niezawodności, trwałości, niskiego zużycia paliwa i osiągów, często przewyższających gwarantowane przez producenta. Wyrazem tego jest dbałość o zespoły samochodu posunięta aż do tuningu. Działania te mogą przynosić umiarkowane efekty w zakresie poprawy np. współczynnika oporu powietrza Cx, komfortu, doznań estetycznych, jednak już modyfikacja silnika (rozrząd, stopień sprężania itp.), poprawiając osiągi dynamiczne - powoduje niekorzystne zjawiska wpływające na trwałość, a tym samym niezawodność pojazdu. Chcąc bez szkody dla własności użytkowych pojazdu ( a nawet je poprawiając) przyczynić się do polepszenia parametrów pracy jednostki napędowej i układu przeniesienia napędu, należy zmniejszyć ograniczenia osiągów spowodowane tarciem. Takie możliwości stwarza technologia ceramizacji, polegająca na znaczącym, bo prawie 10 - krotnym zmniejszeniu współczynnika tarcia, i to na przebieg przynajmniej 70 tys. km. W wyniku jej stosowania silnik i przekładnie uzyskują większą sprawność, większą moc użyteczną, mniejsze opory wewnętrzne przy zwiększonej twardości warstwy wierzchniej powierzchni współpracujących, poprawiają trwałość i niezawodność samochodu. Spada zużycie paliwa i materiałów smarnych, znacząco spada udział szkodliwych składników w spalinach, poprawia się bezpieczeństwo jazdy, możliwość kontynuowania jazdy bez oleju nawet 500 km (zobacz testy). Efekty takie można uzyskać stosując proponowaną technologię, nie tylko w samochodach nowych, ale nawet mocno wyeksploatowanych, bowiem w wyniku jej stosowania następuje regeneracja współpracujących elementów (własności remontowe) i to bez demontażu zespołów objętych jej stosowaniem. Zatem samochód może być zawsze jak nowy! Bardzo ważnym efektem stosowania technologii ceramizacji jest łatwość uruchamiania silnika zimnego, nawet w czasie mrozu, dzięki wyeliminowaniu w znacznym stopniu oporów suchego tarcia, które to towarzyszy każdemu rozruchowi silnika.

Silniki samochodów taksówek, należą chyba do najczęściej uruchamianych spośród pojazdów zarobkowych. Pamiętając, że każde uruchomienie silnika powoduje jego zużycie równoważne 300 - 400 km przebiegu pojazdu, znając liczbę uruchomień, ławo policzyć ilość "wirtualnych" kilometrów, powodujących jednak rzeczywiste zużycie silnika (nb. tylko kierowcy taksówek wiedzą ile przejechanych kilometrów przypada na jedno uruchomienie silnika). A przecież taksówka najczęściej jest eksploatowana w warunkach ruchu miejskiego, gdzie mamy do czynienia z krótkimi odcinkami jazdy, przy częstych postojach na światłach, niskich obrotach, często niedogrzanego silnika, (np. w korkach) i wzbogaconej mieszance paliwa spłukującej olej z gładzi cylindra, szczególnie w niskich temperaturach w okresie zimy. Dodając do tego zużycie akumulatora (permanentnie niedoładowanego) i występujące trudności z uruchomieniem silnika, a także opory w układzie przeniesienia napędu (skrzynia, most) spowodowane zwiększoną lepkością oleju oraz tarciem, mamy aż nadto powodów do zastosowania preparatów technologii ceramizacji.

 

 

Długie, wielodniowe marszruty, z dala od baz, wymagają aby pojazdy transportowe charakteryzowała niezawodność i niskie koszty eksploatacji. Jednak często zdarza się, że wyeksploatowane pojazdy zawodzą i wymagana jest ich naprawa. Naprawa w terenie uszkodzonego silnika czy skrzyni biegów "TIR-a", jest powodem do urządzania prawdziwej wyprawy serwisu wysłanego z bazy lub ponoszenia wysokich kosztów naprawy przez inne serwisy (nierzadko zagraniczne), ponadto, na tak długich trasach, nawet 5% oszczędności paliwa i rzadsze wymiany oleju, mogą zdecydować w konsekwencji o konkurencyjności firmy transportowej. To już jest powód do zastosowania ceramizerów®. Nie bez znaczenia jest możliwość kontynuacji jazdy przy awaryjnym wycieku oleju (uszkodzenie misy olejowej, obudowy skrzyni biegów, tylnego mostu itp.) szczególnie na obszarach, gdzie odległości do stacji obsługi liczy się w setkach kilometrów. W transporcie lokalnym można sięgnąć do rezerw związanych z amortyzacją pojazdu, przedłużając jego żywotność, regenerując podzespoły bez wyłączania pojazdu z eksploatacji przy zastosowaniu technologii ceramizacji.

Instruktorzy nauki jazdy wiedzą najlepiej, jakie "katorgi" serwują pojazdom uczestnicy kursów. Do reguły należy częste uruchamianie zatrzymanego wraz z pojazdem silnika (często przy włączonym biegu), wykorzystywanie całego zakresu obrotów silnika podczas ruszania, jazda "skokami" itp. atrakcje. Z reguły treningi jazdy prowadzone są przy zastosowaniu niskich obrotów silnika (znacznie poniżej optymalnych dla danego biegu), co w sumie stwarza warunki do szybkiego zużycia współpracujących elementów. Aby uodpornić silniki i układy przeniesienia napędu na warunki w jakich pracują w pojazdach szkoleniowych, celowym wydaje się zabezpieczenie ich za pomocą technologii ceramizacji.
 

ROLNICTWO

Ciągniki rolnicze i kombajny, pracując w bardzo ciężkich warunkach (nie tylko terenowych: zapylenie, zmienne obciążenia, różnej jakości paliwa, zróżnicowany poziom obsługi), narażone są na zużycie jednostek napędowych. Są nimi najczęściej silniki o ZS, wymagające do prawidłowej pracy i osiągania założonych parametrów eksploatacyjnych, a także łatwego uruchamiania, zachowania optymalnych luzów i przez to odpowiedniej szczelności i ciśnienia sprężania. Najczęściej okresy międzynaprawcze silników ciągników rolniczych nie przekraczają kilku sezonów, co wiąże się ze znaczącymi (w obecnej sytuacji na wsi) kosztami, znacznie obniżając efektywność (opłacalność) prowadzenia gospodarstw. Ponadto wieś wyposażona jest w przeważającej części w ciągniki starszej generacji, mocno wyeksploatowane, wymagające ciągłych napraw. Panaceum na to może być zastosowanie w szerokim zakresie proponowanej technologii ceramizacji, pozwalającej na naprawę i zabezpieczenie przed tarciem silników, i zespołów przeniesienia napędu ciągników rolniczych, bez ich demontażu i wysoko wykwalifikowanej obsługi, bezpośrednio w gospodarstwie i przy niewielkim koszcie. To samo dotyczy także innych maszyn i urządzeń stosowanych w rolnictwie.
 
SŁUŻBY DROGOWE

Pojazdy służb drogowych, często o specjalnym wyposażeniu, pozostając przez dłuższy czas nieużywane, powinny swoją dyspozycyjność wykazywać bezproblemowym uruchamianiem i bezawaryjną pracą w najbardziej skrajnych warunkach atmosferycznych i drogowych - do tego są przeznaczone. Aby uzyskać taki stopień gotowości sprzętu drogowego, należy zminimalizować opory (m. in. tarcia) występujące w jego mechanizmach i zwiększyć odporność współpracujących powierzchni na utlenianie i to niezależnie od stanu czynnika smarowniczego (oleju, smaru). Kłopotów z uruchamianiem oraz awaryjnością tego rodzaju sprzętu, pomoże uniknąć stosowanie ceramizerów®.
 
STRAŻ, POLICJA, POGOTOWIE

Samochody tych służb powinny spełniać takie warunki, jak: niezawodność (szczególnie uruchamiania), możliwie szybkie osiąganie założonych parametrów trakcyjnych, w każdych warunkach pogodowych (temperatura), przy jednocześnie, co jest wymogiem chwili - niskich kosztach eksploatacji (zużycie paliwa, naprawy itp.). Sprzeczne na pozór i trudne do osiągnięcia dotychczas wymagania można stosunkowo tanio uzyskać stosując ceramizery®. Zastosowanie ich powoduje znaczne (około 8 krotne) zmniejszenie współczynnika tarcia, co umożliwia łatwy rozruch zimnego i dawno nie uruchamianego silnika, i co ważne, możliwość natychmiastowego pełnego jego obciążenia, bez obawy zatarcia. Zmniejszenie zużycia paliwa oraz wydłużenie przebiegów między wymianami oleju, jest pochodną zastosowania technologii ceramizacji. Nie bez znaczenia jest stosowanie ceramizerów® do przegubów, skrzyń biegów, tylnych mostów i układów kierowniczych, podnosząc ich sprawność i niezawodność.
 

WOJSKO

 

Tu właśnie stosowanie technologii ceramizacji wzięło swój początek, i to nie tylko w celu poprawienia parametrów użytkowych broni (lufy, mechanizmy uzbrojenia itp.), ale także w sprzęcie zmotoryzowanym. Zwielokrotniona trwałość mechanizmów, zmniejszenie oporów tarcia i poprawa bezawaryjności środków transportowych i bojowych jest nie do ocenienia - to nie tylko znaczące oszczędności finansowe w czasie pokoju, ale bezpieczeństwo ludzi i skuteczność prowadzenia działań przy użyciu bardziej niezawodnego sprzętu, odpornego na oddziaływania niekorzystnych warunków atmosferycznych i agresywnego działania środków chemicznych, uszkodzenia mechaniczne a nawet wycieki (także całkowity brak) olejów i smarów, zapylenie (szczególnie niszczącą krzemionką). Stosowanie technologii ceramizacji pozwala na znaczne ograniczenie lub wręcz wyeliminowanie czynności obsługowych magazynowanego sprzętu zmotoryzowanego (ochronna cecha warstwy ceramiczno-metalowej), gdyż jest on łatwy do uruchomienia w każdej chwili. Oszczędniejsze zużycie materiałów pędnych i smarnych, i to w całym okresie eksploatacji, a także możliwość wydłużenia resursu sprzętu - to także powody do szerokiego stosowania środków technologii ceramizacji w wojsku.


Maszyny i urządzenia budowlane pracują w warunkach znacznych i zmiennych obciążeń, znacznego zapylenia, często niedostatecznego smarowania. Są to czynniki niewątpliwie niesprzyjające ich trwałości. Oprócz jednostek napędowych, na ekstremalne warunki pracy w sprzęcie budowlanym narażone są inne jego mechanizmy. Zakresem swoich zastosowań technologia ceramizacji obejmuje także i te mechanizmy. Trwałość sprzętu ciężkiego i jego niezawodność uzyskana może być przez zastosowanie całej gamy oferowanych środków technologii ceramizacji, od preparatów do jednostek napędowych po smary regenerujące i zabezpieczające różne mechanizmy narażone na tarcie. O efektach wynikających z uniknięcia napraw (bardzo kosztownych i wstrzymujących cykl inwestycyjny) tego sprzętu na placach budowy nie trzeba nikogo, kto go eksploatuje przekonywać.


POJAZDY ZABYTKOWE
 

Kolekcjonerzy i fani zabytkowych samochodów i motocykli, w czasie ich odbudowy (rekonstrukcji) natrafiają na barierę braku części zamiennych do "leciwych" pojazdów. Uruchomienie pojazdu, nawet kompletnego i utrzymanie go w stanie użytkowym, jest często udaremnione przez brak części. W takich przypadkach nieocenione usługi, a nawet jedyne wyjście, daje możliwość zastosowania technologii ceramizacji. Ciekawostką związaną z jej stosowaniem jest to, że najlepsze efekty uzyskuje się dla materiałów gorszej jakości (zwykle stale i żeliwa), które dawniej stosowano do budowy podzespołów samochodów - stąd ich naturalna niska trwałość. Można już sobie wyobrazić samochód czy motocykl z początku wieku (XX-go), pokonujący bez napraw tysiące kilometrów (trwałość warstwy ceramiczno-metalowej oceniana jest na 70 tys. km.), czy choćby "Warszawy", "DKW", "VW", "Syreny 102" itp. w lepszej kondycji niż po opuszczeniu fabryki.
Silniki stosowane w sportach motorowych (w motocyklach, samochodach, łodziach, motolotniach itp.), są najczęściej mocno wysilone, a więc poddane ekstremalnym obciążeniom ich części. Efektem ubocznym tego (ograniczającym osiągi) jest znaczne wydzielanie ciepła, spowodowane tarciem współpracujących elementów. Powoduje to określone problemy z doborem materiałów eksploatacyjnych, częstymi naprawami i wymianą zużywających się ponad miarę części i awariami, często niweczącymi oczekiwany sukces sportowy. Eliminacja zjawiska tarcia i uodpornienie trących powierzchni części na wysokie temperatury pracy w warunkach ograniczonego smarowania (tarcie suche), jest kluczem do poprawienia zarówno osiągów jednostek napędowych jak i bezpieczeństwa oraz trwałości sprzętu. Uzyskanie takich efektów gwarantuje stosowanie technologii ceramizacji.
 
Jednostki pływające, wyposażone w silniki spalinowe, działają w środowiskach agresywnych (znaczna wilgotność powietrza, mgła wodna, silne zasolenie itp.). Zjawiska te wywołują niekorzystne zmiany na powierzchniach metali, a szczególnie w warunkach ich kontaktu (tarcie, korozja). Szybkość zmian potęguje wysoka temperatura, która jest wynikiem tarcia współpracujących elementów i spalania w silnikach, co znacząco obniża trwałość mechanizmów jednostek napędowych. Ponieważ obniżenie agresywności środowiska nie wchodzi w grę, w celu przedłużenia trwałości silników i innych mechanizmów na obiektach pływających, niezbędne jest uodpornienie części mechanizmów na czynniki agresywne i obniżenie lokalnej temperatury trących się powierzchni, co umożliwia technologia ceramizacji.
 
Powyższe zestawienie nie wyczerpuje dziedzin, w których można stosować technologię ceramizacji.


RODZAJE CERAMIZERÓW:

 

Ceramizer® do czterosuwowych silników spalinowych (benzynowych, diesla, LPG).  
Ceramizer® do silników motocyklowych.  
Ceramizer® do skrzyń biegów, mostów, przekładni.  
Ceramizer® do hydraulicznego układu wspomagania kierownicy.  
Preparat do uszlachetniania paliwa.  

 

 

 

 

 

 

 

 


Liste dostępnych CERAMIZERÓW znajdziesz TUTAJ.

Brak informacji o przeglądanych produktach.
literal