Jesteś tutaj: OlejeSamochodowe.com.pl » Dział pomocy »
Oznaczenia olejów silnikowych

Oznaczenia olejów silnikowych

 

Każdy z olejów silnikowych posiada oznaczenia A1, B2, A5/B5, C3, E6 itp, ale co one oznaczają i jak rozszyforwać poszczególne litery i cyfry.
 

KLASYFIKACJA EUROPEJSKA opracowana zostala w Europie przez nie istniejący już Komitet Producentów Samochodów Wspólnego Rynku na początku lat osiemdziesiątych klasyfikacja olejów silnikowych była na pewno wartościowa, ale z czasem stawała się coraz mniej aktualna.

Aktualnie funkcjonująca organizacja europejskich producentów samochodów - ACEA opracowała nowe zasady oceny jakości olejów silnikowych, obejmujące sekwencje testów silnikowych i laboratoryjnych, stosowanych do oceny jakości olejów do silników benzynowych oraz lekkich (do samochodów osobowych) i ciężkich (do samochodów ciężarowych) silników o zapłonie samoczynnym. W wieloletnich pracach poprzedzających wprowadzenie tej klasyfikacji jakościowej brały udział organizacje przemysłowe przemysłu rafineryjnego i wytwórców dodatków uszlachetniających. Znaczna część specyfikacji obejmująca m. in. silnikowe metody badań opiera się przede wszystkim o metody badań opracowane przez CEC.

 

Rozszyfrujmy więc co znaczą poszczególne litery wg ACEA.

A - Do silników benzynowych w samochodach osobowych

B - Do silników Diesla małej pojemności w samochodach osobowych i dostawczych

C - Do silników Diesla z filtrem cząstek stałych (DPF) w samochodach osobowych

E - Oleje dla pojazdów użytkowych z silnikiem Diesla /mocno obciążonych silników Diesla



W silnikach benzynowych obok liter znajdują się cyfry, które oznaczają:

A1- Kategoria olejów silnikowych energooszczędnych ze szczególnie niską lepkością (HTHS < 3,5 mPas). Preferowane klasy lepkości: XW-30 i XW-20.od 2,9 do 3,5MPa.s

A2 - Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu.

A3 - Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu o wyższych wymaganiach niż A2. Przewyższa A2 w odniesieniu do Noack (straty przy odparowaniu), czystości tłoka i odporności na utlenianie. Dla silników benzynowych o bezpośrednim wtrysku

A5 - Kategoria olejów konwencjonalnych i lekkiego biegu. Odpowiada ACEA A3, jednakże z obniżoną lepkością HTHS. W silniku pomiarowym w porównaniu do oleju referencyjnego 15W40 musi zostać wykazana oszczędność paliwa > 2,5%. Do silników benzynowych z dłuższym okresem miedzy wymianami i wysokich charakterystykach pracy .



W silnikach Diesla znajdziemy oznaczania:

B1 - Kategoria energooszczędnych olejów silnikowych ze szczególnie niską lepkością HTHS od 2,9 do 3,5 MPas

B2 - Kategoria olejów silnikowych konwencjonalnych i lekkiego biegu.

B3 - Kategoria olejów silnikowych konwencjonalnych i lekkiego biegu. Przewyższa ACEA B2 w odniesieniu do ścierania krzywek, czystości tłoka i stabilności lepkościowej przy zanieczyszczeniu sadzą. Do stosowania w silnikach wysokoprężnych samochodów osobowych i lekkich ciężarowych

B4 - Nowa kategoria. Oleje do silników Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa (TDI). Zastosowanie w silnikach z bezpośrednim wtryskiem Common Rail

B5 - Odpowiada ACEA B4, jednakże z obniżoną lepkością HTHS. W silniku pomiarowym w porównaniu do oleju referencyjnego 15W40 musi zostać wykazana oszczędność paliwa > 2,5%. Zastosowanie w silnikach wysokoprężnych samochodów osobowych i lekkich ciężarowych, w których stosuje się oleje niskiej lepkości.

C1 – Klasyfikacja istniejąca od 10/2004. Oleje do silników Diesla w samochodach osobowych z filtrem cząstek stałych (DPF). Zawartość popiołów siarczanowych maksymalnie 0,5%. Z obniżonym HTHS (Ford). Odpowiedni do katalizatorów w pojazdach z DPF i TWC w silnikach samochodów osobowych o wysokich charakterystykach i lekkich ciężarowych. A także silnikach benzynowych wymagających olejów LOW SAPS i HTHS . Oleje te przedłużają żywotność DPF TWC.

C2 - Klasyfikacja istniejąca od 10/2004. Oleje do silników Diesla w samochodach osobowych z filtrem cząstek stałych (DPF). Zawartość popiołów siarczanowych maksymalnie 0,8%. Z HTHS > 2,9 mPas (PEUGEOT). Charakterystyka jak C1, przedłuża żywotność DPF i zapewnia korzyści wynikające z mniejszego spalania .

C3 - Klasyfikacja istniejąca od 10/2004. Oleje do silników Diesla w samochodach osobowych z filtrem cząstek stałych (DPF). Zawartość popiołów siarczanowych maks.0,8%. Z HTHS > 3,5 mPas (DaimlerChrysler i BMW). Przedłuża żywotność DPF i zapewnia korzyści wynikające z mniejszego spalania.


W silnikach Diesla w samochodach ciężarowych znajdziemy oznaczenia:

E1 - Nieaktualna

E2 - Odpowiada ACEA E2

E3 - Nieaktualna od 10/2004

E4 - Odpowiadająca normie MB 228.5. Nie stosuje się testu silnikowego OM 364 A, za to Mack T8 & T8E. Przeznaczony na najdłuższe okresy między wymianami oleju, odpowiedni do silników spełniających Euro III.

E5 – Dotyczy tylko pojazdów wyprodukowanych przed wprowadzeniem normy emisji spalin Euro 4 tj. do 10/2004.

E6 - Do silników z AGR bez filtra cząstek stałych i silników z SCR; zalecany do silników z filtrem cząstek stałych w połączeniu z paliwem o niskiej zawartości siarki; zawartość popiołów siarczanowych < 1 % (wagowo).

E7 - Do silników bez filtra cząstek stałych, większości silników z AGR i większości silników SCR. Zawartość popiołów siarczanowych maks. 2 % (wagowo).

E9 - Do silników z lub bez filtra cząstek stałych wyposażonych w zawór EGR . Do większości silników wyposażonych w systemy recyrkulacji i DPF. Stosowany z paliwem o małej zawartości siarki .

Brak informacji o przeglądanych produktach.
literal